Sunday, August 21, 2016

Filled Under:

Lee Chong Wei Balas Surat Lin Dan, Kali Ini Lebih Mengharukan dan Sebak ! Wajib Baca Jika Anda minat LCW




THIS IS WHAT LEE CHONG WEI REPLIED :

“I will reply to this letter by using Chinese although most know I can speak fluent but when I actually text it out, I am not even close to the way I speak but as a respect,I will do so, to tell the story of us.
In the year 2000 is when I first met you and we took a picture together. I remember back then you always like to look cool and look good. You like to dress up in a shirt with coat and a shiny pair of shoes. Those were the days where both of us were still very young and I never thought our story will be for so long and interesting.

On February 2004, that was our very first match and I remember that you defeated me. In the 1 year period, I clearly remember that we played 8 matches and I only defeated you twice. The moment when I saw the pride on your face, that was when I decided to set you as my target and I will want to battle you in my years to come.

But then I realised that Taufik and Gade was still competing. No matter how hard we try to play and win against them, we can never ever take a medal or trophy away against at the point of time. There is when both of us be very patient and bare with the anger inside of us.

I knew you were going through hardcore training and I did was too be even more hardcore than you do. You train 10 hours a day, I will train more than 10 hours a day. Every single time when I am about to give up, your shadow will run across my mind and a question will appear. The question is, “If I cannot beat Lin Dan, how can I be crowned as the legend?”

Finally, there was a day where I stepped up to my game with an aim. I thought that I am ready, I want to use champion to prove myself.

Sadly, the world is cruel. In the 2012 Beijing Olympics, You were crazy and was at the top of your form. Although I was ranked #1 in the world ranking, you killed my hope at the very last moment when my dream is about to come true. A year after when I we met in London, I saw you so hyped up after the victory throwing your racquets and the happy face of yours, it saddens me. I didn’t want to stand back up because the results is too hard for me to accept and it is too torment for me. Throughout these 4 years, there’s n0t one time, that I wasn’t thinking about how to defeat you, but the result is still bitter and I only got a silver.

I have too many silver medals, while you have too many gold. I want a gold medal. Even if it’s just one gold medal from major competition, just one.

I continue to train harder and harder until I do not know how many pairs of shoes were torn, how many racquets was broken and I didn’t even know the differences between day and night as I was only hibernating and training in the stadium. Every part of my mind was occupied with all relevant thoughts about you. Sometimes I wonder, why did I have to be facing such a talent in my career? If it wasn’t because of your appearance, the legacy could have been mine. The fact is your presence is something nobody could change and all I can do is to defeat you, to get the ultimate dream of mine.
Although that was in my mind but we sometimes will communicate through text from time to time to keep connected because I don’t only see you as my rival but I also at the same time treat you as my best friend. In the 13th World Championships, before I could put up a good fight, I already lost my game due to injuries. You came right away to my side and ask me if I was fine and I couldn’t do much but to give up the competition.

After that, I realise that I am old and you are no longer that young too. There are too many contestants aged at the 20s coming by to knock us down. Sometimes I am defeated by them but the only rival in my memory and heart is only you, the Super Dan! Only by winning you, I feel that the trophy and victory brings a great meaning. Most of the media will often question when will be the end of the ‘Lee-Lin’ battle and all I know is each time we play, represents a chance lesser because we are slowly aging and no longer like before.

Yesterday, I finally won you! I was so overwhelmed because I finally did it on a big and meaningful competition. It’s not that I am afraid I couldn’t get a gold medal but it’s because I was so eager to defeat you. Everybody wants to be a warrior of something, only by defeating you, I feel so proud of myself.

When I exchange my jersey with yours and we hugged each other, looking at the straps and bandage we have on our body makes me realise that we aged even more than I expected. On that moment, I feel like rewinding to how it was before. I know it is impossible to do so but this memory will always be carved in my heart.

If it wasn’t you who appeared in my career, no matter how hard I push myself, it brings no meaning to me.

Brother, finally in the Olympics Finals this year, you can rest and not playing against me anymore. So, please lend me your applause. Would you?” – Lee Chong Wei.

Kredit: thecoverage.my

aya tidak walaupun dekat dengan cara saya bercakap tetapi berkenaan, saya akan berbuat demikian, untuk menceritakan kisah kami.

Pada tahun 2000 adalah apabila saya mula-mula bertemu dengan anda dan kami mengambil gambar bersama-sama. Saya masih ingat ketika itu anda sentiasa suka untuk kelihatan hebat dan kelihatan baik. Anda suka untuk berpakaian dalam baju dengan kot dan sepasang berkilat kasut. Mereka adalah hari di mana kami berdua masih sangat muda dan saya tidak pernah terfikir cerita kita akan menjadi untuk sekian lama dan menarik.

Pada bulan Februari 2004, yang merupakan perlawanan pertama kami dan saya ingat bahawa anda mengalahkan aku. Dalam tempoh 1 tahun, saya ingat dengan jelas bahawa kami bermain 8 perlawanan dan saya hanya dikalahkan anda dua kali. Sebaik apabila saya melihat kebanggaan pada muka anda, itu adalah apabila saya membuat keputusan untuk menetapkan anda sebagai sasaran saya dan saya akan mahu untuk pertempuran anda pada tahun-tahun saya yang akan datang.

Tetapi kemudian saya menyedari bahawa Taufik dan Gade masih bersaing. Tidak kira berapa keras kita cuba untuk bermain dan menang ke atas mereka, kita boleh sekali-kali mengambil pingat atau trofi lawan menentang di-bila masa. Terdapat apabila kami berdua bersabar dan terdedah dengan kemarahan dalam diri kita.

Saya tahu anda telah melalui latihan tegar dan saya terlalu menjadi lebih tegar daripada yang anda lakukan. Anda berlatih 10 jam sehari, saya akan melatih lebih daripada 10 jam sehari. Setiap kali apabila saya hampir berputus asa, bayang-bayang anda akan disiarkan di fikiran saya dan soalan yang akan muncul. Persoalannya, "Jika saya tidak boleh mengalahkan Lin Dan, bagaimana saya boleh dinobatkan sebagai legenda?"

Akhir sekali, terdapat satu hari di mana saya melangkah sehingga permainan saya dengan tujuan. Saya fikir bahawa saya bersedia, saya mahu menggunakan juara untuk membuktikan diri saya sendiri.

Malangnya, dunia ini kejam. Pada Sukan Olimpik Beijing 2012, Anda gila dan pada bahagian atas borang anda. Walaupun saya telah kedudukan # 1 dalam ranking dunia, anda membunuh harapan saya pada masa ini sangat lepas apabila impian saya adalah kira-kira untuk menjadi kenyataan. Setahun selepas apabila saya kita bertemu di London, saya melihat anda supaya hyped up selepas kemenangan membaling raket anda dan wajah gembira anda, ia menyedihkan saya. Saya tidak mahu berdiri kembali kerana keputusan adalah terlalu sukar bagi saya untuk menerima dan ia adalah terlalu azab untuk saya. Sepanjang 4 tahun, ada n0t satu masa, bahawa saya tidak memikirkan bagaimana untuk mengalahkan anda, tetapi hasilnya masih pahit dan saya hanya mendapat perak.

Saya mempunyai terlalu banyak pingat perak, manakala anda mempunyai terlalu banyak emas. Saya mahu pingat emas. Walaupun ia hanya satu pingat emas daripada pertandingan utama, hanya satu.

Saya terus berlatih lebih keras dan lebih keras sehingga saya tidak tahu berapa banyak pasang kasut koyak, berapa banyak raket patah dan saya tidak tahu perbezaan di antara siang dan malam kerana saya hanya berhibernasi dan latihan dalam stadium. Setiap bahagian dari fikiran saya sibuk dengan semua fikiran berkaitan mengenai anda. Kadang-kadang saya tertanya-tanya, mengapa saya perlu menghadapi apa-apa bakat dalam kerjaya saya? Jika bukan kerana penampilan anda, warisan boleh menjadi lombong. Hakikatnya kehadiran anda adalah sesuatu yang tiada siapa yang boleh berubah dan apa yang saya boleh lakukan adalah untuk mengalahkan anda, untuk mendapatkan impian utama saya.

Walaupun yang di dalam fikiran saya tetapi kadang-kadang kita akan berkomunikasi melalui teks dari semasa ke semasa untuk memastikan berhubung kerana saya bukan sahaja melihat anda sebagai saingan saya tetapi saya juga pada masa yang sama melayan anda sebagai kawan baik saya. Dalam Kejohanan Dunia ke-13, sebelum saya boleh meletakkan satu perjuangan yang baik, saya sudah kehilangan permainan saya kerana kecederaan. Anda datang segera ke sisi saya dan bertanya kepada saya jika saya adalah baik dan saya tidak dapat berbuat apa-apa tetapi untuk melepaskan pertandingan.

Selepas itu, saya menyedari bahawa saya lama dan anda tidak lagi yang muda. Terdapat terlalu banyak peserta yang berumur di usia 20-an datang dengan untuk mengetuk kita ke bawah. Kadang-kadang saya sedang dipukul mundur oleh mereka tetapi satu-satunya saingan dalam ingatan dan hati saya hanya anda, Super Dan! Hanya dengan memenangi anda, saya merasakan bahawa trofi dan kemenangan membawa makna yang besar. Kebanyakan media akan sering soalan apabila akan menjadi akhir pertempuran 'Lee-Lin' dan semua yang saya tahu setiap kali kita bermain, mewakili peluang yang lebih rendah kerana kami sedang penuaan dan tidak lagi seperti dahulu.

Semalam, saya akhirnya memenangi anda! Saya begitu terharu kerana saya akhirnya melakukannya pada pertandingan yang besar dan bermakna. Ia tidak bahawa saya takut saya tidak boleh mendapatkan pingat emas tetapi ia adalah kerana saya begitu bersemangat untuk mengalahkan anda. Semua orang mahu menjadi seorang pahlawan sesuatu, hanya dengan mengalahkan anda, saya berasa bangga dengan diri saya sendiri.

Apabila saya bertukar-tukar jersi saya dengan anda dan kami berpelukan antara satu sama lain, melihat tali dan pembalut kita ada di badan kita membuatkan saya sedar bahawa kita berumur lebih daripada yang saya harapkan. Pada ketika itu, saya rasa seperti gulung semula bagaimana ia sebelum ini. Saya tahu ia adalah mustahil untuk berbuat demikian tetapi memori ini akan sentiasa diukir dalam hati saya.

Jika ia bukan yang muncul dalam kerjaya saya, tidak kira berapa keras saya menolak diri saya, ia membawa makna kepada saya.

Brother, akhirnya pada Sukan Olimpik pusingan akhir tahun ini, anda boleh berehat dan tidak bermain menentang saya lagi. Jadi, sila pinjamkanlah kepadaku tepukan anda. Adakah anda? "-




0 comments:

Post a Comment