Thursday, June 9, 2016

Filled Under:

Netizen Terkejut Selepas Tahu Siapa Lelaki Bantu Mangsa Kemalangan Ini



Saya ingin berkongsi satu kisah dimana saya melihat kejadian ini dengan mata saya sendiri..
Pada petang tadi, dari sunway hendak menuju ke NPE terdapat seorang lelaki melayu berumur 24 tahun mengalami kemalangan motorsikal..
Kakinya hancur akibat terlangar divider.. Kebetulan lelaki dalam gambar ini melihat mangsa terbaring lalu dia berhenti untuk memberikan pertolongan kepada mangsa..
Ada seorang juga seorang lelaki berbangsa cina yg membantu mangsa dgn menelefon ambulance.. Seorang lagi lelaki melayu tolong mangsa dgn memapah mangsa.. Datang lelaki didalam gambar terus dia mengambil plastik utk menutup kaki mangsa.. Dan terus mengikat kaki mangsa utk menghentikan pergerakkan darah..disebabkan pendarahan terlalu teruk..
Lelaki dalam gambar ni suruh cari ais.. Saya pon ape lagi carik2 tengok ade satu lori ais.. Saya tahan lepastu amek satu ice bag yang besar tu bagi lelaki dalam gambar ni.. Dia amek ice tu dia letak bawah kaki mangsa .. Dia sedara upaya nak henti kan pendarahan tu.. Ambulan pulak lambat sampai sbb jem.. Dalam masa tunggu ambulance tu lelaki ni jelah yg tak kisah pasal darah, pasal isi daging kaki mangsa tu..
13418898_201833386878040_5819798598073514343_n
30 mins lepas tu ambulance tiba.. Ambulance ambil alih kes tu.. Lpstu saya tanya lelaki ni.. ” awak doktor ke? “.. Dia jawab ” yes I’m doctor” .. Tapi I Doctor pakar sakit puan.. That’s why dia tak berapa pandai nk handle tapi dia Cuba untuk hentikan pendarahan budak tu.. Saya dah mcm terharu siket..
Tujuan saya up post ni untuk berterima kasih dan memuji kt doktor dalam gambar ni atas tindakkan dia .. mempunyai hati dan perasaan utk menolong org kemalangan dan cuba sedaya upaya utk menghentikan pendarahan mangsa tu.. Walaupun bukan bidang dia..(Katanya dia seorang doktor pakar sakit puan di area sunway)
Thank you doktor kerana telah menyelamatkan satu nyawa pada hari ni.Ahmad Albab
13407025_201833350211377_254194392279779897_n




0 comments:

Post a Comment